woensdag 8 juni 2016

De familie van Neeltje van der Straal uit Delfshaven.




Naar aanleiding van het vorige blogje ben ik op Digitaal Rotterdam gaan zoeken naar deze familie, omdat ik de samenhang wilde begrijpen. Niet dat ik veel wijzer ben geworden inzake de branderij waar Pieter Harte en Neeltje van der Straal naar alle waarschijnlijkheid de baas waren. Ik weet nu wel dat Neeltjes broer Cornelis Leonardus van der Straal er eigenaar van was. Door alle stukjes wetenswaardigheden die ik gelezen heb op het internet begrijp ik ook dat de familie van der Straal vermogende mensen waren. Een kleinzoon van deze Cornelis Leonardus geeft in zijn testament aan dat zijn huis aan de weeskinderen van Delfshaven gaat toebehoren. En wat voor huis…… maar daar gaat mijn volgende blogje over. 

Hier mijn overzichtje: 

Leendert van der Straal, trouwt Lijsbeth de Koningh, zij krijgen voor zover ik heb kunnen vinden op digitaal Rotterdam 3 kinderen, Jacobes in 1685, dan een Jan en als laatste Katrijna in 1690.

Jacobes van der Straal, gedoopt te Rotterdam op 10 juli 1685, hij trouwt in Rotterdam op 31 oktober 1713 met Maria Constant. Gevonden heb ik 6 kinderen; allen gedoopt te Rotterdam, Elisabeth  gedoopt te Rotterdam op 7 oktober 1714, Anna Jacoba op 2 februari 1716, Leendert op 26 augustus 1717, Susanna op 4 oktober 1718, Jacob op 24 maart 1720 en Anna Jacoba op 3 april 1721.

We vervolgen met Leendert van der Straal gedoopt te Rotterdam op 26 augustus 1717, en overleden te Rotterdam op de Hoogstraat op 23 mei 1781, hij trouwt in Rotterdam op 7 april 1749 met Kommerijntje van ‘tWoud komend van Den Briel, in zoekakten heb ik haar geboortedag gevonden en ook haar ouders, zij is gedoopt in Brielle op 6 oktober 1720 als dochter van Cornelis Cornelisz. Van ‘tWoud en Neeltje Bastiaens, doopgetuige was Annetje Bastiaens Naaijerboers. Kommerijna, Commerijna, Kommerijntje overlijd in Rotterdam op 1 mei 1801.
Zij krijgen 4 kinderen allen geboren te Rotterdam de ouders woonden op de Hoogstraat. 

1.Maria Elisabeth van der Straal gedoopt te Rotterdam op 15 januari 1750, getuige waren Jacob van der Straal en Neeltje van ‘tWoud, zij overlijd in Rotterdam op 21 januari 1750.

2.Al heel snel daarna werd geboren Neeltje van der Straal, gedoopt in Rotterdam op 29 november 1750, getuige waren Jacob van der Straal en Neeltje van ‘tWoud. Zij is degene die trouwde met mijn familielid Pieter Harte van de branderij in Delfshaven. Zij hebben geen kinderen.

3.Dan wordt Jacob van der Straal geboren en gedoopt in Rotterdam op 12 maart 1752 getuige waren Jacob van der Straal en Maria Konstant.

4.Dan volgt een zoon, Cornelis Leonardus van der Straal, gedoopt op 3 mei 1761, hij trouwt te Delfshaven op 23 september 1784 met Maria de Wit, betalen samen 2x 6 = 12 gld. En trouwen in besloten kerk., Maria is gedoopt te Delfshaven op 29 augustus 1762 als dochter van Maarten de Wit  en Alida van der Plas. Zij krijgen samen 7 kinderen:

1.Leendert Jacobus Cornelis van der Straal, gedoopt Delfshaven op 9 oktober 1785, doopgetuige    waren Jacob Leendertse van der Straal en Commerijntje van ‘tWoud. Hij overlijd te Rotterdam  slechts 15 jaar oud op 17 oktober 1800.
2.Maarten Cornelis van der Straal, gedoopt in Delfshaven op 10 december, doopgetuige waren Maarten de Wit en Alida van der Plas, hij wordt metselaar van beroep en woont op de Wijnhaven   
 nr 4. Hij overlijd op 15 augustus 1871.
3. Jacoba Cornelia Cornelis van der Straal, geboren in Delfshaven op 30 augustus 1788 en aldaar gedoopt op 3 september 1788, doopgetuige waren Commerijntje van ‘tWoud en Jacob Leendertse van der Straal.
4. Hugo Cornelis van der Straal, geboren in Delfshaven op 9 december 1790 en aldaar gedoopt op 12 december 1790, doopgetuige waren Maarten de Wit en Alida van der Plas. Ik vind hem terug in Leiden in 1854 op de Rapenburg als gepensioneerd matroos. overleden 5 februari 1872 te Zoeterwoude 81 jaar oud, wonende te Zoeterwoude, maar nu als gepensioneerd majoor van beroep, Ridder van de militaire Willemsorde.
5. Jacob Cornelis van der Straal geboren in Delfshaven op 22 juli 1792 en aldaar gedoopt op 25 juli 1792, doopgetuige was Commerijntje van ‘tWoud.
6. Cornelis Leonardus Cornelis van der Straal, geboren in Delfshaven op 5 juli 1795 en aldaar gedoopt op 8 juli 1795, doopgetuige waren Maria de Wit en Commerijntje van ‘tWoud. Hij overlijd in Delfshaven op 5 mei 1872. En heeft een opmerkelijk testament: Hij laat zijn huis achter om er een burger weeshuis van te maken in Delfshaven.
7. Nicolaas Cornelis van der Straal geboren te Delfshaven op 15 maart 1797 en aldaar gedoopt op 19 maart 1797. Doopgetuige waren Maria de Wit en Geertruijda de Wit. Deze Nicolaas moet de wens van zijn broer inzake het weeshuis afwerken. Dit vond ik ook nog van Nicolaas:


Zo heb ik een stukje van de familie van der Straal bijeen vergaard al hebben de meeste niet zoveel te doen met mijn genealogie, maar vond het wel weer een heel avontuur om deze familie die zeer voornaam en gegoed in Delfshaven woonden en werkte uit te werken.

Geen opmerkingen: