donderdag 9 juni 2016

Salij een korte aanvulling

In de genealogie van ons heb ik de vrouw van Dirck Jansz Roos, Lijntje Jansdr. Salij staan. Het is al wat verder in de tijd, want deze Lijntje is gedoopt in IJsselmonde  op 31 januari 1722. Maar het leek me leuk om ook haar voorouders  bijeen te zoeken. Dus maar weer zoeken en kijken of er genoeg te vinden is om er een blogje van te maken. Halverwege mijn  zoektocht met al heel wat namen en een aantal jaartjes verder terug in de tijd, loop ik nog even door mijn Gens nostra bladen en dan hoef ik gewoon niets meer te zoeken want daar in jaargang XLV van januari 1990 bladzijde 1 tot 19, staat deze familie uitgebreid beschreven door de heer K. Slijkerman. Geweldig om te lezen.

Voor mij blijft er dan een aanvulling over, want het voorgaande eindigt bij de kinderen van Johannes (Jan) Bastiaensz Salij ( alias: Plockhaijr, Plockhaer) en Geertje Jans. Zij krijgen 4 kinderen, ;
Marijtje op 4 maart 1691
Cornelis op 4 mei 1692
Lijntje op 20 december 1693
Jan op 17 februari 1697.

Met het laatste kind ga ik verder, Jan Jans Salij, gedoopt in Charlois op 17 februari 1697, doopgetuige is Ingetje Ariens, hij overlijd in West-IJsselmonde op 23 mei 1751, trouwen doet hij ook alleen is hun huwelijk nog niet te vinden maar naar de kinderen te kijken schat ik het op 1718/1719. Zijn vrouw is Niesje Ariensdr. Neef, zij wordt geboren in Charlois, ca. 1698 als dochter van Arij Cornelis Neef en Marijtje Cornelisdr. Pijsel.

Niesje Ariens was getuige bij de doop van Arij Cornelisse Velthoen , de doop van Marijgje Cornelisse Velthoen , de doop van Marietje Cornelisse Velthoen , de doop van Maria Cornelisse Velthoen .
Niesje Ariens Neef was op 4-12-1745 in IJsselmonde getuige bij de doop van Cornelia, dochter van Dirk Roos en Lijntje Jans Salij.
Rijsoord, 23-5-1751: Niesie Ariense Neeff, weduwe van Jan Janse Salij te West IJsselmonde, legateert aan haar drie kinderen te weten Geertie Janse Salij, echtgenote van Cornelis de Snijer, Marijgie echtgenote van Joost Goeree en Lijntie echtgenote van Dirk Roos een bedrag van 150 gulden. Haar overige nalatenschap vermaakt zij aan haar vier andere kinderen te weten Arij, Jan, Pieter en Bastiaan Janse Salij. Tot voogden benoemt zij haar zoon Arij Salij en Harmen de Koning, haar neef.

Zij overlijd 19 juni 1756 en ze krijgen 8 kinderen, te weten,

Geertje gedoopt in Charlois op 6 augustus 1719
Marijtje gedoopt in Charlois op 9 maart 1721,
Lijntje in 1723, volgt hierna
Arij gedoopt in IJsselmonde op 10 december 1724,
Jan gedoopt in IJsselmonde op 2 maart 1727,
Cornelis gedoopt in IJsselmonde op 27 maart1729,
Pieter gedoopt in IJsselmonde op 8 juni 1731,
Bastiaen gedoopt in IJsselmonde op 12 augustus 1736.

En dan nu de gegevens van Lijntje Jansdr. Salij, gedoopt in IJsselmonde op 31 januari 1722, zij overlijd in IJsselmonde en wordt daar begraven op 2 april 1799, zij trouwt in IJsselmonde op 27 februari 1743 met Dirck Janse Roos. en krijgen samen 8 kinderen.
Over de familie Roos heb ik al eerder een blogje geschreven.
.

             
Jo
Jo    
Johan

1 opmerking:

Unknown zei

Wat een leuk blog.
De hier genoemde leden van de familie Salij zijn toevallig ook mijn voorouders.
Ook de familie Veldhoen komt in mijn kwartierstaat voor.
Groetjes,